Přeskočit na hlavní obsah

Dušičky

Foto: K. Turek, zdroj: horydoly.cz [20:30, 1.11.2023]
 

Vítám Vás u nového článku. Dnes máme 2. listopadu. Vím, že se to teď sešlo poněkud zvláštně a máme tady za sebou dva články týkající se v podstatě smrti. Nicméně si myslím, že si i Dušičky zaslouží svůj prostor stejně tak jako Halloween. Tak jdeme na to.

Historie Svátku zesnulých či Památky zesnulých

Odvíjí se od svátku Všech svatých, který připadá na 1. listopadu a vychází z keltské tradice svátku Samhainu, o kterém jsme se dlouze bavili v minulém článku. Je velice pravděpodobné, že se před Dušičkami u Slovanů konaly ritualizované oslavy, které se konaly na pohřebštích na oslavu zesnulých předků (wikipedie.cz). Památku věrných zesnulých zavedl sv. Odilo v roce 998, když se snažil pokřesťanštit pohanské zvyky.

 

Source: Pinterest [20:35, 1.11.2023]

V Římě se památka všech svatých slaví od 13. století. Od 15. století je spojen se 3 mšemi na území Aragornie, Španělska, Portugalska a Latinské Americe. A proč tři mše? Jedna byla za papeže, druhá za jednu duši v očistci a jedna za jiný úmysl (CERC).

Source: Pinterest [20:38, 1.11.2023]
 

Dušičky jsou jedním ze svátků, které v České republice slaví jak atheistké tak věřící lidí. ,,Oslava'' probíhá tak, že se navštěvuje hřbitov, zapalují se svíčky, ozdobí se hroby rodinných příslušníků a mnohdy se na na hroby dají kytice či věnce určené na hřbitov. Živé květy by měly nést symboliku věčného života a zapálené svíčky mají za symbol přítomnost Krista, který vstal z mrtvých. Pro tento svátek je typické, že lidé vzpomínají na své zesnulé a vypráví si různé příhody, které s nimi zažili a v případě, že jsou věřící, tak chodí do kostela, kde se za své zesnulé modlí.

 

Source: Pinterest [20:40, 1.11.2023]

Na závěr článku bych se s vámi chtěla ještě podělit tradice, které se dřívě dodržovaly. Dočetla jsem se, že  dřívě dodržovalo, že se musely uklízet všechny ostré předměty v době, aby se neboštík nemohl pořezat, že se topilo až do noci, aby mrtvým nebyla zima, že se po domě nechávaly hořet svíce, které měli sloužit k tomu, aby přílakaly zesnulé příbuzné a na okně neměla být žadná nádoba, aby do ní duše mrtvého nespadla. Kromě toho se zapalovali hřbitovní svíce, nosili věnce a květiny na hroby a chodilo se do kostela (svicky.cz).

 

Source: Pinterest [20:45, 1.11.2023]


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Halloween - Samhain, původ, tradice a legenda o Hrozném Jackovi

Source/zdroj: Pinterest [23:30, 30.10.2023]   Ahojky! Dnešní datum je 31. říjen. Jak mnozí víte, dnes se oficiálně slaví Halloween. Sice to není náš původní svátek (ne, že bychom moc originálních svátků měli), a není moc lidí, kteří by halloween zde slavili, ale v obchodech už dlouhou dobu můžete sehnat halloweenské ozdoby a sladkosti. Dlouho jsem přemýšlela, jestli bych se měla věnovat tématickým článkům, ale říkám si, že nebude od věci, když si aspoň trochu rozšíříme naše obzory. A o čem tedy dnešní článek bude? Budeme se věnovat vzniku samotného svátku. Dalo by se říct, že dnešní článek bude pilotním dílem jakési série, kde se budeme různě věnovat svátkům napříč světem. Tak jdeme na to. 🎃 

Náměsíční vrazi - Stanislava Veselá alias Krimi Příběhy |Book review #1|

Fotila: Bella-Kejtý Ahoj všem! Jak jsem již avizovala, tak si dáme od článků, které se týkají svátků na nějakou chvíli pauzu. Dnes vám přináším recenzi knížky, která na mě velice hluboce zapůsobila. Autorku podcastu a youtube kanálu Krimi Příběhy poslouchám už více než rok, a vlastně pouze díky jejímu zpracování příběhů jsem se dostala k žánru True Crime, kterému jsem naprosto propadla (později vám přidá článek o podcastech na Spotify, kde se ke Stáně ještě vrátíme). Jejím videím jsem propadla natolik, že si je mnohdy pouštím jako kulisu, když něco dělám, paní Stáňa je velice příjemná a její hlas se velmi dobře poslouchá. Když na svém Instagramu ohlásila novinku, že jí vyjde kniha, byla jsem nadšená. A moje nadšení ještě vzrostlo, když jsem se dozvěděla, že chystá autogramiádu v Praze v Paláci knih Luxor. Autogramiáda proběhla 23.10.2023, takže mám svou první knihu s věnováním. Ještě než jsem byla na autogramiádě, neměla jsem knihu přečtenou. Tu jsem si přečetla po autogramiádě a jak